Realisme med antik look

Måned: 
januar, 2016
Begrundelse: 

Kunstner Ib Beier, har netop afleveret et bestiilingsarbejde. Et billede af en violin, "Katrines violin", 60 x 80 cm, olie på lærred. Maleriet har sin helt egen realistiske stil og violinen er nærmest andagtsfuld placeret på et klæde, mens hele farveskalen er i brune nuancer - og det kendetegner en del af Ib Beiers andre værker, udført i samme stemningsmæssige udtryk. En udtryksform Ib Beier bliver ved med at vende tilbage til.

Rå Umbra

- Gennem årene, har jeg selvfølgelig prøvet mange stilarter, men der er en metode og farveholdning som ofte går igen – billeder udelukkende malet med hvid og den varme brune farve, kendt som en Rå Umbra. En billig jordfarve, som er en del af alle kunstner-farveproducenters pallette. Jeg har endda importeret Rå Umbra fra 2 amerikanske producenter, fordi jeg ville se den fra så mange firmaer som muligt, fortæller Ib Beier.

- Jeg ELSKER den farve! Billederne minder mig om noget antikt, nogle fotografier fra gamle dage, og idet de er monokrome, så giver det ekstra gode muligheder for at fokusere på lys, skygge og kontrast. Jeg maler altid efter et foto, som jeg, oftest, selv sætter op. Jeg kan dog godt bruge flere dele fra forskellige fotos, som jeg ikke selv har taget, men som regel er det mine egne fotos jeg bruger, forklarer Ib Beier.

Klassisk look

- Jeg går målbevidst efter det klassiske look, og bruger gerne f.eks et lagen for at få draperinger med. Draperinger giver noget spil, men også noget genkendeligt for øjnene, hvis man kan ramme noget der er forholdsvis realistisk. Jeg bruger altid adskillige timer på at få de bedste billeder at male efter og står længe og flytter lamper osv, retter på stoffet osv.

- Portrætter udført i Rå Umbra kræver, at det foto man bruger, viser gode skygge og lys-effekter, ellers bliver portrættet kedeligt og uendeligt fladt. Det er især her, at det kræves at man også sætter sig ind i sit fotoudstyr, inden man er i stand til at få godt foto. Man må her bruge sin intuition, når man f.eks er ude og fotografere børn, men man må også kigge på de gamle mestres portrætmalerier, for at se hvilke virkemidler de havde held med, siger Ib Beier.

Nyder processen

 - Anders Zorn lavede en masse skønne portrætter, og selvom hans pallette var anderledes end bare en Rå Umbra, så var han f.eks god til at bruge omgivelserne for at få et fremragende portræt. Så måske skal barnet sidde med sin yndlingsbamse, eller kigge ud af et vindue? jeg nyder personligt processen, og jeg kunne ikke få de resultater jeg får, ved at springe over hvor det var lettest – det er værd at prøve!, fremhæver Ib Beier.

"Katrines violin", 60 cm x 80 cm, olie på lærred

Profil:

Ib Beier

Spændvidden, fra det helt abstrakte, ekspressionistiske farvemaleri, til det ekstremt minituøse, næsten fotografiske maleri, er en af de egenskaber

der meget rammende beskriver Ib Beier `s plads i kunstverdenen.

 

Ib Beier udviste allerede som barn usædvanlige, kreative egenskaber, og en næsten bekymrende stor del af hans tid gik hermed. Hans nuværende

CV afslører da også et væld af forskellige udtryksformer.  Ib Beier har udført store abstrakte udsmykningsopgaver, til offentlige og private firmaer og

institutioner, plakater, illustrationer til diverse brochurer, fået udgivet tegneserier,  lavet scenografi til en kortfilm, udfører portrætter, og meget, meget andet.

 

Ib Beier er en kunstner, der har baseret sit væsentligste udgangspunkt for hans kunst, i det spirituelle: ”Til en Spiritisme-seance i starten af 90 `erne, lærte

jeg af et Trance-medium, en meditationsform, som åbnede op for en for mig, helt ny måde, at male på.”

 

”Det handler om at tømme sindet foran det hvide lærrede, og i det fredfyldte tomrum, kommer farverne.”

”Derfor ser jeg ikke mine abstrakte malerier, som et udtryk der repræsenterer MIG, eller mit følelesliv, men som noget der kanaliseres, flyder IGENNEM mig.”

”Kun titlerne, er et udtryk for de tanker jeg ikke kunne tæmme, mens jeg skabte billederne.”

 

”Udgangspunktet i mine figurative malerier er dog noget anerledes, her bruger jeg kun intuitionen og det meditative i maleriets opstartsfase, men herefter

bliver det hele meget teknisk bundet.”

 

“Hvis beskueren blot kan mærke en lille flig, af det jeg har oplevet, mens jeg malede billedet, eller Deres eget sind kan digte sin egen fortælling og

opdage skjulte figurer, så glæder det mig allermest, for det er dog det skønneste ved at være maler, - at kunne røre mennesker og give en særlig oplevelse videre.”