Fetishisme på Trapholt

Kunstmuseet Trapholt har inviteret verdens ledende trendforsker Lidewij Edelkoort til at kuratere udstillingen "Fetishism. Obsessions in Design & Fashion". En udstilling som tager fat i de tidlige sanselige barndomsoplevelser, og som gennem design og haute couture kreationer spørger, hvorfor vi har en personlig forkærlighed for bestemte materialer og genstande.

Lidewij Edelkoort har defineret 10 temaer, som hun vurderer har et anstrøg af fetichisme - fra for eksempel nudisme, infantilisme, spiritualisme over shamanisme og konsumerisme. 100 af de varmeste designnavne på den globale designscene har bidraget med værker, der passer under de 10 emner.

Museumsdirektør på Trapholt Karen Grøn siger:

- Edelkoorts centrale pointe er, at vi i stigende grad benytter design som fetich, for at knytte an til en stadigt mere omskiftelig verden. Meget af vores begær og besættelser stammer fra barndommen, og udvikles senere til en fascination af for eksempel lingeri, læder, velour eller sko. Vi skaber feticher gennem de valg vi træffer, og derved skaber vi forbindelser til verden omkring os."

Udstillingen illustrerer fetich-tendensen med spektakulære beklædningsstykker og ekstreme designobjekter indsamlet fra hele verden og viser en overvældende kreativitet hos en ny generation af eksperimentelle designere, som lystfuldt genbruger referencer fra naturen, religioner, antropologien, samfundet og historien i værker, som bygger bro til fremtidens fælles bevidsthed. Etablerede designere og unge talentfulde kommende stjerner bidrager til udstillingen på lige fod.

I udstillingen vil man blandt andet kunne opleve værker af internationale designnavne som Studio Job, Maarten Baas, Jaime Hayón, Front Design, Rick Owens, Iris van Herpen. Og ikke mindst Pharell Williams, som udover at have skrevet verdenshittet "Happy" også er anerkendt designer.
Også de danske designere er repræsenteret - blandt andet Louise Campbell, Christina Liljenberg Hallstrøm, Christina Schou Christensen, Mathias Bengtsson, Camilla Skovgaard og Gam Fratesi.

Karen Grøn siger:

- Vi har inviteret Lidewij Edelkoort til at udfolde sin teori om design som en besættende fetich. Edelkoort har om nogen fingeren på pulsen for, hvad der sker på den globale designscene, og hendes foredrag rundt omkring på kloden er udsolgte begivenheder, som den samlede mode- og designbranchen orienterer sig i forhold til."

En anden pointe, som udstillingen understreger er, at det at samle, er en yndet beskæftigelse, og at stadig flere mennesker investerer i samlinger af jakker, sko og tasker lige så vel som kuriositeter som skaller og kranier. Fetichen eksisterer både i kraft af at eje genstanden, og i selve tiltrækningen: Genstanden har en iboende kraft - den fremkalder lystfølelser, og den kan undertrykke frygt. Sådanne ting danner en ganske særlig forening mellem ånd, sjæl og seksualitet.

Trapholt har desuden inviteret fem af Danmarks mest interessante designbloggere til at kommentere udstillingen med bud på, hvordan fetich-tendenserne kommer til udtryk i design, som almindelige mennesker erhverver til deres bolig. Her møder vi blandt andet en cykel, en Burberry bamse, brugte marmeladeglas, bestik og spisestel.

Karen Grøn:

- Bloggerne opdaterer os med deres jævnlige indlæg - de er vores lokale trendspottere. Her får vi et andet blik for, at fetich-tendenserne også eksisterer i de genstande, vi håndterer hver eneste dag."
De fem bloggere er: We are mad, by Pankalla, Nemesis Babe, We wonder og julievonlyck.

Udstillingsperiode: 12. marts 2015 - 24. januar 2016.

Om Lidewij Edelkoort

Edelkoorts titler er mange. Fra trendforsker, underviser og kurator til forfatter og brand-strateg - bosiddende i Paris. Time Magazine har udnævnt hende til en af de 25 mest indflydelsesrige modeeksperter i verden, og det britiske designmagasin iD kalder hende en af verdens 40 vigtigste i design-verdenen. Edelkoort er art director og medudgiver af flere tidsskrifter, blandt andet View on Colour og Bloom. Hun er grundlægger af konsulentvirksomheden Trend Union, der udgiver halvårlige trend-forecasts om mode og design. Desuden er hun involveret i den humanitære non profit-organisation Heartwear, som hjælper tredjeverdensproducenter med at lancere varer i resten af verden. I 1998-2008 var hun formand for Eindhoven Design Academy. Pt. er hun involveret i opstarten af en ny designskole i Polen under navnet School of Form.

 

 

Kategori: