Gustave Caillebotte - den anonyme impressionist

Gustave Caillebotte(1848 - 1894) er en af de mindst kendte og profilerede impressionister, måske især fordi han havde en succesfuld erhvervskarriere ved siden af sit kunstneriske arbejde og derfor havde en begrænset kunstproduktion, ligesom det jo er et spørgsmål om prioritering: vil man bruge al sin tid på kunst og føler det som et nødvendigt kald og en trang at udtrykke sig gennem kunsten eller vil man forfølge andre drømme og muligheder. 

Caillebotte havde andre interesser han også ville forfølge - og det var faktisk en fordel for hans venner og kolleger i det impressionistiske miljø, fordi han var i stand til at støtte dem økonomisk og købte en del op af impressionistiske værker og ved sin død testamenterede han sin samling på 65 billeder til den franske stat.

Inspireret af Degas

Han var dog selv en fremragende impressionist og lavede en række gode værker. Han var elev af Léon Bonnat, men sluttede sig i 1870´erne til den impressionistiske gruppe omkring Monet, Pissaro og Renoir og deltog i flere af deres udstillinger. Han var desuden inspireret af Degas og malede fortrinsvis gadescener fra Paris og omegn. Hvis man studerer hans værker vil man se, at de udmærker sig ved utraditonelle synsvinkler og motivbeskæringer.

Caillebotte værker omfattede mange hjemlige og familiære motiver - som "Ung mand ved vindue"(Jeune Homme a sa fenetre), der viser hans egen broder René i hjemmet på rue de Miromesnil, "De orange træer"(Les Orangers) fra 1878 viser bla. hans fætter Zoe i haven på ​​familiens ejendommen på Yerres  - desuden "Portrætter fra landet" (Portraits a la campagne) fra 1875, der viser Caillebotte´s mor sammen med hans tante, kusine og en ven af ​​familien. Scenerne i disse malerier viser hjemlige hygge: spisning, kortspil, klaverspil, læsning og syning foreviset på en intim, diskret måde i overensstemmelser med ritualerne i den overklasse, som Caillebotte nu engang tilhørte.

Priviligeret

Caillebotte blev således født ind i et priviligeret overklasseliv, hvor hans fader, Martial Caillebotte, ejede og drev familievirksomheden inden for militær tekstilproduktion. Faderen var desuden dommer i hvad der dag svarer til en voldgiftsret. Martial Caillebotte blev gift med Caillebottes moder, Celeste Dauresne(1819-1878), de udover Gustave fødte sønnerne René(1851-1876) og Martial(1853-1910). Familien boede på Rue du Faubourg-Saint-Denis indtil de flyttede til en nybygget villa på Rue de Miromesnil. Fra 1860 begyndte familien at tilbringe mange af deres somre i Yerres, en by ved Yerres-floden ca. 12 mil syd for Paris, hvor faderen havde købt en stor ejendom. Det var sandsynligvis på dette tidspunkt, at Caillebotte som teenager begyndte at tegne og male i det små.

Samtidig fik han sig en uddannelse - han opnåede en juridisk embedseksamen i 1868 og licens til at drive advokatvirksomhed i 1870. Kort tid efter blev han dog udskrevet til at kæmpe i den fransk-preussiske krig, og tjente i Garde Nationale Mobile de la Seine.

Efter krigen begyndte Caillebotte at studere hos maleren Leon Bonnat, hvor han for alvor kom ind i malerkunsten. På forholdsvis kort tid udviklede han en rimelig god stil og havde eget atelier hos sine forældre. I 1873 kom Caillebotte ind på Ecole des Beaux-Arts, men han brugte tilsyneladende ikke bruge meget tid der. Han arvede sin fars formue i 1874, og de tre sønner delte familiens formue efter deres mors død i 1878.

Omkring 1874 mødte Caillebotte adskillige kunstnere, der arbejdede uden for det officielle franske Akademi, herunder Edgar Degas og Giuseppe de Nittis og de blev hans gode venner. Han overværede, men deltog ikke meget med egne værker i den første impressionistiske udstilling i 1874.

Ordrupgaard havde i 2008-09 en meget god udstilling med en del af Caillebottes værker.

Man kan læse mere om Gustave Caillebotte på min blog: www.gustavecaillebotte.blogspot.dk

Kategori: