Marianne von Werefkin - en fantastisk ekspressiv maler, som kom til verden i Tula i Rusland 1860 og voksede op som datter af kommandanten for tsar-regimentet i Jekaterinburg.
I 1880 blev hun elev af Ilya Repin, mit yndlingsmedlem af den russiske kunstgruppe Vandrerne og i mine øjne den dygtigste af de russiske realisme-malere. Hendes udvikling blev dog sat noget tilbage da hun ved et uheld skød sig selv i højre hånd ved en jagtulykke i 1888.
I 1892 mødte hun den russiske impressionistiske maler Alexej von Jawlensky som ønskede at gøre hende til sin protegé. I 1896 rejste hun sammen med Javlenskij til München og for at give ham rum til udvikling som maler lod hun selv være med at male i ti år!..
Hun skabte sit første ekspressionistiske værk i 1907 og i disse år fulgte hun Paul Gauguins og Louis Anquetins malerstil med overflademaling, men hvis man ser efter vil man også kunne genkende nogle træk i hendes malerstil, der er påvirket af Edvard Munch - jeg kan ihvertfald.
I 1909 blev Neue Künstlervereinigung München (Münchens Nye Kunstnerforeining( NKVM) stiftet som forum for udstillinger og kunstdebat med Werefkin og Jawlenskij som medlemmer.
To år senere, i 1911, blev gruppen Der Blaue Reiter(Den blå Rytter) dannet af malerne Wassily Kandinsky og Franz Marc. Navnet Der Blaue Reiter refererer forøvrigt til titlen på et maleri af Kandinsky, hvor en rytter symboliserer gennembrud og forandring, men det knytter sig også til Franz Marcs billeder med blå heste.
Werefkin holdt sin første udstilling vinteren 1911/12 og hun og Javlenskij forlod NKVM og gik med i Der Blaue Reiter.
Ved udbruddet af Første Verdenskrig emigrerede parret til Schweiz og bosatte sig i nærheden af Genève. Senere flyttede de til Zürich. I 1918 flyttede Werefkin til Ascona ved Lago Maggiore efter hun og Javlenskij var gået fra hinanden. Werefkin gundlagde i 1924 kunstnergruppen Großer Bär.
I sine senere år gik det kunstnerisk tilbage for Werefkin og hun måtte male reklameplakater for at kunne forsørge sig selv. Hun døde i 1938.