Når kunst forveksles med affald

En rengøringskone kom forleden galt afsted, da hun gjorde rent på det lokale museum – uforvarende kom hun til at smide to kunstværker ud, der skulle være en del af en udstilling om moderne kunst. Udstillingens kurator fortæller, at værkerne bestod af avispapir, pap og kiksekrummer, spredt ud over gulvet. Chefen for rengøringsfirmaet fortæller, at kvinden blot gjorde sit arbejde og troede, at værkerne var affald. Rengøringfirmaets forsikring betaler for de ødelagte værker, der havde en samlet værdi på 75.000 kr.

 Episoden er absolut ikke uden fortilfælde – altså at kunstværker udsættes for overlast af samvittighedsfulde medarbejdere. Nogle vil måske huske en episode i 1986, hvor den tyske avantgardekunstner Joseph Beuy havde udført sit kunstværk ”Fettecke” i form af fem kilo smør, der var smurt op i et hjørne på en væg i Kunstakademie Düsseldorf – det blev omhyggeligt vasket ned af en pedel.. I 1973 havde samme kunstner,  Joseph Beuys,  udstillet et badekar i byen Wuppertal. To kvinder rengjorde en dag det tilsyneladende beskidte kar, hvorefter kunstneren blev så krænket, at Wuppertal kommune måtte betale 150.000 kroner i erstatning.

 Så er der historien om, hvorfor en flue aldrig kan erstatte en gedehams. Kun få tyskere havde hidtil hørt om Timo Kahlen, men takket være en rengøringskone blev han berømt, i hvert fald kortvarigt. Rengøringskonen  Maria Wisgickl, opdagede i 2010 et par døde gedehamse, som lå på en højttaler i det museum, hvor hun gjorde rent – og støvsugede dem. Hvormed skaden var sket.

Gedehamsene var nemlig del af et kunstværk, som kunstneren Timo Kahlen havde lavet. Den 44-årige kunstner arbejder med medier, som man ikke kan tage og føle på, for eksempel damp, vand og stråler. Hans udstilling fandt sted i Luftmuseet i den sydtyske by Amberg, og det pågældende kunstværk havde titlen "Dans for insekter".

Gedehamsene lå på en væltet højttalers tynde stof, netop dér, hvor lyden kommer ud. Når højttalerne blev tændt, bevægede insekterne sig, som om de dansede til musikken. Kunstværket skulle formidle indtrykket af, at det er muligt at skabe et væsen, der ser ud til at overskride linjen mellem liv og død.

Det var svært for kunstneren at finde nye gedehamse, for de lever ikke på denne tid af året, og derudover er dyrene fredede og må ikke slås ihjel.Han prøvede at erstatte gedehamsene med fluer, men fluerne manglede den særlige klang, som gedehamsenes panser gav på højttalerne..

I 2011 ødelagde en pligtopfyldende rengøringskone  et stykke moderne kunst til over seks millioner kroner.Skulpturen var lavet af tyskeren Martin Kippenberger og var udlånt til Ostwall Museum i Dortmund af en privat samler.  Værket, der bar titlen 'Når det begynder at dryppe fra oven' (original titel: 'Wenn's anfängt durch die Decke zu tropfen') bestod af et ustabilt trætårn med et gummitrug under. For at illudere vand og drypperi havde kunstneren malet pletter på trugets sider.  Og det var de pletter, der stak i øjnene på rengøringskonen, som samvittighedsfuldt lagde kræfterne i og skrubbede malingen af. En talskvinde fra museet udtalte herefter til tyske medier, at det var ”umuligt at bringe værket tilbage til originaltilstanden”.

I 2004 smed en rengøringsmedhjælper på Tate Britain i London en del af et værk af den tyske kunstner Gustav Metzger, væk fordi det lignede affald.  Og i 2001 blev Damien Hirsts værk - et bjerg af ølflasker, askebægre og kaffekopper - smidt ud, fordi det lignede, ja simpelthen: skrald.

Kilder: diverse medier i ind-og udland

Kategori: