Rudolph Tegner set i nyt perspektiv

Det kræver ikke fine eksamener i kunstforståelse at tolke, hvordan billedhuggeren Rudolph Tegner så på kvinden. I hans univers er kvindens krop smuk og forførende, men når manden lader sig drage forhindres han også i at opnå storheden i arbejde og dominans. På talrige skulpturer på Rudolph Tegners Museum udstråles maskulinitet og kvinder, der underdanigt tilbeder manden, skriver Frederiksborg Amts Avis om den særudstilling, som åbner næste weekend på Rudolph Tegners museum

Her skildres kvinderne helt anderledes. Der er maser af dem, smukke og sanselige, men ingen mænd til at holde dem nede.

- Jeg er mere optaget af de kvinder, som opfører sig som havfruer i eventyrets verden. De er så besatte af hengivenhed til manden, at de mister deres egen identitet og nærmest går i opløsning, siger fotografen og billedkunstneren Suste Bonnén.

Hun har fået en række personer til at stille sig op, eller sidde, ligge eller svømme i samme positioner som Rudolph Tegner brugte sine modeller. Hun har fotograferet dem på sin egen måde, hvor lyset er blevet en væsentlig del af motivet. Hvor Rudolph Tegner for eksempel havde en model til at holde fast om benene på en mand som om han var en træstamme, der ikke kan rokke sig ud af stedet, ser man på Suste Bonnéns foto ingen mand, kun mørke. Alle modellerne er nøgne, akkurat som de blev gengivet på Rudolph Tegners skulpturer og malerier - med undtagelse af dem, han lavede af sin elskede og påklædte hustru Elna.

Store følelser

- Jeg forstår godt, hvorfor Rudolph Tegner i mange kredse ikke var nogen populær kunstner. Han ville skildre de store følelser som hengivelse og længsel, men var som billedhugger nødt til at gøre det på en overdreven måde, som på mange virker unaturlig og påtrængende. Vi er normalt ikke meget for at skilte med vores følelser, og det er ikke alle, der bryder sig om at vise den slags kunst. Det var heller ikke naturligt for hans modeller at stille sig op på den måde, han ønskede, men med et kamera er det muligt at skildre samme følelser på en anden og afslappet måde, siger Suste Bonnén til Frederiksborg Amts Avis.

- Det er sværeste er dog, at det er få modeller, der kan være nøgne på en naturlig måde. Selv de børn, jeg har taget billeder af, har det været svært for. De helt små piger er så vant til, at de skal have bikinier på ved stranden, at de slet ikke kan være nøgne. Da vi fik den idé at skildre Tegners motiver med nutidens øjne, måtte jeg hurtigt opgive at bruge professionelle modeller. De kan slet ikke være naturlige.

- Jeg bruger kun én professionel model. Det er balletdanseren Alban Lendorf. De andre på billederne er mine veninders døtre eller andre personer, som jeg har mødt. Den anden mand, jeg har taget nøgen fotos af, er absolut ikke professionel i den forstand. Han er nemlig tømrer, men havde den evne at kunne stille sig op på en afslappet måde. Jeg blev så besat af projektet, at jeg i lang tid ikke kunne møde en mand eller kvinde uden at tænke på, hvordan de mon ser ud uden tøj på, eller fik lyst til at spørge, om jeg måtte fotografere dem nøgne, siger Suste Bonnén.

Udstillingen og forarbejdet er finansieret af Statens Kunstfond og flere andre fonde. De fleste optagelser er lavet inden døre i statens kunstværksteder på Gamle Dok. Andre er lavet i Rudolph Tegners statuepark eller inde på museet. En enkelt billedserie er lavet under vandet i et svømmebassin i Hornbæk.

Særudstillingen åbner fredag 29. maj og kan ses frem til og med 18. oktober, hvor museet holder vinterlukket.

Mød kunstneren

To gange i løbet af udstillingen møder Suste Bonnén op på Rudolph Tegners Museum og fortæller om sit syn på Rudolph Tegners kunst samt om sit arbejde med særudstillingen.

Første gang er søndag 31. maj. Næste gang søndag 13. september. Begge gange klokken 15:00 - og det koster ikke noget at deltage ud over normal billetpris.

 

Kilde: Frederiksborg Amts Avis

Tags: 
Kategori: