Van Gogh kræver topsikring på Ordrupgaard

Ordrupgaard slår til februar dørene op for en stor udstilling med omkring 60 værker af van Gogh, Gauguin og Bernard og da malerierne er vurderet til astronomiske summer er der lagt stor vægt på sikkerheden.

Malerierne er udlånt af blandt andet Van Gogh Museum i Amsterdam, Tate i London og The Metropolitan Museum of Modern Art i New York.

Sikkerheden skal således ikke blot godkendes af danske sikkerhedsfolk, men også af de udenlandske museers eksperter, som har været på besøg for at tjekke, at alt er i orden.

- Der er forskellige krav fra udlåners side, som gør, at vi er nødt til at skærpe vores sikkerhed ganske betragteligt. Det er med til at gøre det her til den mest kostbare udstilling, vi nogensinde har lavet, siger Anne-Birgitte Fonsmark til Politiken..

For eksempel skal de store ståldøre mellem museets bygninger lukkes- skal man således fra den ene bygning til den anden, må man gå udenom.

Antallet af gæster, der må være i udstillingen på samme tid, begrænses, og der bliver sat barrierer op, så publikum aldrig kan komme tættere på malerierne end 70 centimeter.  Kommer næsen alligevel for langt frem, sørger en elektronisk afstandssikring for, at alarmen går i gang. Der er også betydelige krav til klimaet, hvor luftfugtighed og temperatur skal være helt perfekt, så man ikke risikerer skader på kunstværkerne.

De store udenlandske museer udlåner nemlig kun deres kunstskatte til udstillingssteder, hvor de er sikre på, at forholdene er i top.

- Værkerne må være i god nok tilstand til at kunne flyttes, og museet, der vil låne, skal have et højt sikkerhedsniveau og en god klimatisering, siger Marije Vellekoop, chef for samlinger og research på Van Gogh Museum i Amsterdam til Politiken.

Det er ikke kun i udstillingslokalerne, at klimaet spiller en rolle. Når værkerne når frem til Danmark, må de ikke pakkes ud af deres rejsekasser, før de er blevet akklimatiseret.

Derfor skal de blive liggende, indtil temperaturen i kassen stille og roligt har ændret sig, så den ligger tæt op ad stuetemperaturen i det danske museum. Kommer malerierne for hurtigt ud i et nyt klima, kan de nemlig tage skade. Og når kasserne åbnes, skal malerierne tjekkes grundigt, inden de kan hænges op.

Under transporten bliver malerierne  eskorteret af en kurer, som sikrer, at de kommer frem i god behold. Og kureren bliver ved maleriernes side, indtil de er hængt op i udstillingen.  Der er mange personer om ophængningen, og alle skal bære handsker for ikke at sætte fedtede fingeraftryk på kunstskattene.

Og så er der en hel masse andre sikkerhedsforanstaltninger, som Ordrupgaard ikke vil komme yderligere ind på, ligesom en nærmere præcisering af, hvor meget malerierne egentlig er værd i kroner og øre, ej ønskes oplyst.

 

Kategori: